top of page

اللغة المصرية، لغة التاريخ و الحضارة والجمال



ازيكم / Ⲁⲣⲉⲧⲉⲛⲉⲣⲟⲩ


بما إننا موقع قومي ملتزم بالتوعية تجاه كل ما هو مصري، من تاريخ و حضارة و فن و تراث و هوية و غيرهم، منقدرش ننسى أحد أهم العوامل واللي بتمثل جزء كبير جدًا من تاريخنا كمصريين و حتى ممتدة معانا بشكل أو بآخر حاليًا


اللغة.


اللغة المصرية، لغة الأجداد و التاريخ المصري، لغة الحضارة المصرية و الأدب المصري و الفن المصري..هنكلمكم عن تاريخها و نشأتها و تطورها و نصحح مع بعض مفاهيم كتير منتشرة خطأ عنها زي هل هي فعلًا لغة ميتة و منقرضة؟


وايه علاقتها باللغة العربية و ايه دخلها بلهجتنا؟ و غيرهم..خصوصًا بعد إهتمام الدولة حاليًا بتدريسها و لو بشكل مبسط في المدارس


نبذة بسيطة: اللغة المصرية هيا لغة تتبع عائلة لغات تسمي اللغات "الافرواسيوية" و اللغة المصرية هيا الاقدم فيهم، اللغة المصرية كانت لغة الحضارة المصرية لاكتر من ٧٠٠٠ سنة و يزيد وحتي دخول الفاطميين لمصر و محاربتهم ليها.


اللغة المصرية لازالت مستمرة الي يومنا في هيئتين، داخلة في تكوين العامية المصرية و موجودة بشكل صريح في مسمي اللغة القبطية.


هيكون فيه ٣ مقالات تخص اللغة في الاسبوع ابتداء من بكرة ، و هنزل بوستات جانبية عن كلمات و أصولها ووجودها في حياتنا اليومية..و هنتعاون فيهم مع أكاديمية نارمر / Narmar Academy لتعليم اللغة المصرية صفحة جميلة جدًا.


٢٥ مشاهدة٠ تعليق

منشورات ذات صلة

عرض الكل

Comments


تابع كل مقالتنا في Google News
دلوقتي علشان توصلك كل جديد

أقرا أيضا

bottom of page