top of page
  • صورة الكاتبقومي

بيان من الحركات القومية المصرية


القومية المصرية
الصفحات والمنصات القومية

زي ما الكل عارف القومية المصرية في إنتشار مستمر و دائم بوتيرة متسارعة جدًا..و إيمانًا منا بسمؤوليتنا و دورنا كصفحات قومية بتعبر عن الفكر القومي و بتنظّر لُه آن الأوان نخاطب اللغط و بعض المغالطات اللي كان من شأنها تصدر صورة سيئة جدًا عند كتير من الناس عن الفكر القومي المصري سواء صدرت من بعض الصفحات أو بعض الأفراد


خلينا سريعًا نفهمكم تعريف القومية المصرية في نبذة، الفكر القومي المصري هو فكر يهدف الى الحفاظ علي وحدة وإستقلالية الشعب المصري بغض النظر عن الأصل أو المعتقد.

و من هنا جت فئات كتير متحفزّة سواء لادينية أو شباب سنّه صغير بعض الشيء أو حتى مشحون بخطاب سيء و مغلوط بدأوا يصدروا صورة قبيحة جدًا عن الفكر القومي عن طريق السخرية و الهجوم على الأديان بشكل مباشر أو خطابات العنصر.ية و الكراهية تجاه الشعوب أيًا كانت بغض النظر عن مدى صحة الدوافع. و ده خلى ناس كتير تاخد فكرة مغلوطة عن الفكر بدافع إنه فكر إلحادي فكر عنصري أو إنعزالي أو شوفيني أو متطرف و خلافه من الأوصاف..و ده غير صحيح بالمرة. فواجبنا كقوميين إننا نوضح اللغط ده كويس كذا مرة لأن معروف إن السيئة بتعم و بتنتشر و الحسنة بتخص و مبتنتشرش. ولذا من باب المسؤولية و الواجب فإحنا بنتبرى تمامًا و كليًا من أي هجوم علي الأديان و المعتقدات الشخصية لأن فيه طعن مباشر في مبادئ القومية المصرية واضرار بالمجتمع المصري. بنتبرى تمامًا من أي خطابات عنصرية وكراهية موجهة تجاه أي شعب داخل مصر أو خارجها لما فيه من تنافي مع الأخلاق و المبادئ القومية المصرية.


بنتبرى تمامًا من أي دعوات لنشر أفكار المثلية الجنسية في المجتمع المصري.

نبتبرى تمامًا من أي دعوات صريحة ضد الدولة المصرية و الشعب المصري.

و بنأكد هنا إن أي إختلاف في أي ملف أو قضية ما، هو نقد شرعي بنّاء علي أرضية مقدّم بحلول يهدف لصالح الشعب المصري ككل و الحكومة المصرية. بنأكد إن الفكر القومي المصري مش المساحة المناسبة لمناقشة أفكار اللادينية سواء مع التأكيد علي إحترام كافة المعتقدات و الحق في عدم الإيمان أو الإيمان طبقًا لما رسخته الدولة المصرية متمثلة في الرئيس عبد الفتاح السيسي. بنأكد علي إن مسألة حقوق المرأة المصرية طبقًا لمؤسسة المجلس القومي لحقوق المرأة المصرية شيء أساسي ضمن القومية المصرية و لكن بنتبرأ تمامًا من حرمات النسوية الراديكالية الساعية لنشر أفكار لا تتناسب مع مجتمعنا المصري مستوردة من مجتمعات مختلفة تمامًا عننا.


كما نؤكد علي مكافحة ظواهر الدونية و المقارنات الزائفة مع الأجانب و جلد الذات وتقسيم المجتمع المصري لأطياف الذكورية و النسوية الصادرة من الجنسين علي حد سواء

بخصوص ملف اللجوء و الهجرة و هو ابرز الانتقادات من جانبها فإننا بنؤكد علي حق اللاجئين والمهاجرين في العودة لبلدانهم و نرفض رفض تام و قاطع دعوات التوطين داخل مصر كمان نرفض أي إساءة توجه منهم أو لهم تحت أي مسمى و ختامًا الكلام ده كله مش أول مرة نقوله و مش هيبقى آخر مرة يتقال و لكننا مدركين تمامًا إننا لازم هنكرره للإنتشار بين الناس بالتوازي مع إنتشار القومية المصرية و أخيرًا أي تهمة للفكر القومي المصري كونه مؤدلج سياسيًا و تابع لصفحات الإسلام السياسي أو كون شبابه هم طابور خامس و خونة و عملاء يحملوا أچندات خفية كلام ساذج و مرفوض كمًا و قطعًا و إننا مجموعة شباب مصري معتز ببلده و تاريخه و حضارته و هويته و تراثه و معتقده و دينه بنسعى لرفعة مكانة الدولة المصرية و ترسيخ الوعي بكل ما سبق عند المصريين كافة لأجل أمتنا المصرية تتبوأ مكانتها المستحقة وسط الأمم. هيتبع البيان ده بمقالات ومنشورات متعددة فيها الصفحات القومية المصرية المتاحة علي كل المنصات و كذا إعادة نشر للمبادئ و الأهداف و النبذة التعريفية علي شكل سؤال و جواب. حفظ الله بلدنا و شعبنا و أمتنا المصرية من كل سوء.


تحيا مصر .. تحيا كمت

٤٤ مشاهدة٠ تعليق

منشورات ذات صلة

عرض الكل

留言


تابع كل مقالتنا في Google News
دلوقتي علشان توصلك كل جديد

أقرا أيضا

bottom of page