top of page

قومي تستغيث انقذوا 57357

انقذوا اطفال المحروسة


من حوالي اسبوع صحينا علي خبر استغاثة مستشفى سرطان الاطفال 57357 وان معدلات التبرعات قلت فيها بشكل حاد و ده هياثر بشكل كبير جدا علي الاطفال الي ب تتلقي العلاج بداخل المستشفى اللي في بعض المواقع قدرت عددهم ب 18 الف طفل او حتي الحالات الي مقدمة علي طلب العلاجبداخل المستشفى.


احنا هنا بنخاطب كل انسان رحيم خاص المقتدر مريض السرطان الثانية في مرضه بتفرق حرفيا الثانية والي عندهم حالات من ناس حواليهم فهمين كلامي ويعرفوه.


فأحنا هنا في قومي ب نناشد كل مقتدر او حتي الغير ان شاء الله لو 5 جنية حتي اي حاجه بس نضمن ان سيل التبرعات يرجع لسابقه.



مصادر من المستشفى اكدت ان نسبة التبرعات قلت بنسبه من 80-88% و ان تكلفة العلاجات زادت بشكل مهول نتيجة اسعار صرف الدولار.


و قالوا كمان ان في 17500 حالة علي قوائم الانتظار منتظرين موافقة المستشفى لبدا رحلة العلاج فحرفيا الساعة بتفرق في حياة الالاف الاطفال .


ادارة المستشفى لما لاقت ان الوضع بيزيد سوء قررت تخفيض سن العلاج ليكون بحد اقصي 22 سنة بدلا من 25 سنة... فلازم نتحرك


المستشفي في سطور


مستشفى سرطان الأطفال أو مستشفى 57357 أحد أكبر مستشفيات الأطفال في العالم يقع في القاهرة بمصر ويختص في علاج سرطانات الأطفال. ويتميز هذا المستشفى بكونه بني عن طريق التبرعات مع حملة دعائيّة كبيرة صاحبت بناءه.

بدأت فكرة بناء أوّل مستشفًى لعلاج أورام الأطفال بمصر مجانًا في عام 1999م بعد ازدياد نسبة الأطفال المصابين بالسرطان وعدم مقدرة المعهد القومي للأورام في مصر على استيعاب هذا الكم الهائل من المرضى وموت الأطفال المرضى لقلّة الإمكانيات لعلاج الكثير منهم، وفتح أول حساب مصرفي رقم 57357 في بنك مصر والبنك الأهلي في كافة الفروع لجمع التبرعات لهذا المشروع كما يرجع جزء كبير من فكرة إنشاء المستشفى للسيدة علا لطفى ويصل معدل إصابة الأطفال بالأمراض السرطانيّة في مصر إلى عشرة آلاف طفل مصاب سنويا. وقد فتح المستشفى أبوابه في عام 2007 م.


سعه المستشفى


فتحت أبواب المستشفى في 7 يوليو 2007 لاستقبال الأطفال المرضى بالمجان تماما بطاقة 30 سريرًا في المرحلة الأولى، تمهيدا لتشغيله فيما بعد بكامل طاقته البالغة 185 سريرا والمتوقّع ازديادها إلى 365 سريرا.



طرق التبرع


أرسل رسالة من موبايلك لرقم 57357 بخمسة جنيه، وأكتب داخل الرسالة أى كلمة هتساهم فى شفاء طفل من السرطان و دي اسهل طريقة.


اما بالنسبة للبنوك او فودافون كاش او طرق اخري ده لينك التبرع بتاع موقع المستشفى الرسمي ساهم باي حاجه من فضلك.



٣٠ مشاهدة٠ تعليق

منشورات ذات صلة

عرض الكل

Comments


تابع كل مقالتنا في Google News
دلوقتي علشان توصلك كل جديد

أقرا أيضا

bottom of page